Phishing

Mijn wachtwoord achterhalen via een e-mailbericht dat kan toch niet? Je krijgt een e-mail van een bekende of onbekende afzender, je klikt volgens instructie op de bijgevoegde link en je logt in op de website. Hoe betrouwbaar is dat? En hoe weet jij of je wel of niet te maken hebt met wachtwoordverleiders?

Iedereen ontvangt wel eens een e-mail van een onbekende afzender, vaak met vreemde of onverwachte inhoud. Deze mails zijn over het algemeen makkelijk te herkennen als nepmails. Dit wordt door criminelen gebruikt om je inloggegevens te verkrijgen van je computer, je internetbankieren of iets anders. Soms lijkt het ook net alsof deze mails verstuurd worden door een bekende, bijvoorbeeld je onderwijsinstelling. Deze zijn moeilijker te herkennen en in sommige gevallen bijna niet van echt te onderscheiden. Criminelen gaan soms verder en maken ook gebruik van telefonisch contact om zich voor te doen als een medewerker van de helpdesk of de financiële administratie. Dergelijke criminele activiteiten worden ook wel phishing genoemd. Phishing is over het algemeen te herkennen door wat er gevraagd wordt en de manier waarop dit gedaan wordt.

Herken wachtwoordverleiders. Onze tips!

  1. Vraagt een onbekende afzender je iets te doen of biedt hij je iets aan wat te mooi is om waar te zijn, wees dan alert.
  2. Vraagt een bekende persoon of instantie je iets ongewoons of afwijkends, wees dan alert.
  3. Klik niet zomaar op links in e-mails. Tik zelf de url in je browser.
  4. Vul nooit zomaar je persoonsgegevens in.
  5. Open nooit zomaar bijlages in e-mails.
  6. Geef nooit zomaar je gegevens af in een telefoongesprek die je niet zelf begonnen bent.

 

 

Laatste wijziging op 22 aug 2016